Bezpieczna apteka – to dla nas priorytet

Sprawne przeorganizowanie pracy apteki w czasie epidemii koronawirusa jest dużym wyzwaniem. Jak radzą sobie farmaceuci, którzy skorzystali z wytycznych przygotowanych przez zespoły MEDI&MORE oraz sieci aptek 4 Pory Roku?
Sprawne przeorganizowanie pracy apteki w czasie epidemii koronawirusa jest dużym wyzwaniem. Jak radzą sobie farmaceuci, którzy skorzystali z wytycznych przygotowanych przez zespoły MEDI&MORE oraz sieci aptek 4 Pory Roku?

Tuż po ogłoszeniu stanu zagrożenia epidemicznego, w spółkach Grupy Farmaceutycznej Investcare wdrożyliśmy procedury, które mają chronić pracowników, ale także zabezpieczyć naszych partnerów biznesowych. Dla aptek przygotowaliśmy instrukcje bezpieczeństwa, które nie tylko wcielaliśmy w życie w naszej sieci 4 Pory Roku, ale także dzieliliśmy się nimi z aptekami współpracującymi z hurtownią Medicare- Galenica. Wysłaliśmy je do kilku tysięcy farmaceutów.

Z optymizmem przyjmujemy informacje o tym, że kolejne apteki zdecydowały się na wcielenie w życie przygotowanej przez nas instrukcji bezpieczeństwa.

Jak radzą sobie farmaceuci?

Nadzieja Smoczyńska, kierownik apteki
Pod Szybem w Lędzinach

– Czas epidemii to nie jest moment na dyskusję z całą załogą apteki, ustalanie, co komu pasuje, a co nie. Razem z właścicielem apteki zajrzeliśmy do wytycznych MEDI&MORE i zaczęliśmy działać.

W aptece Pod Szybem pracują cztery osoby. Podzieliliśmy się na dwa dwuosobowe zespoły, które się ze sobą nie widują. Wiemy, że na dłuższą metę może to być uciążliwe, że pracuje się tylko z jedną osobą, nawet przy szczerej sympatii. Jednak podchodzę do tej sprawy tak: po prostu nie mieliśmy wyjścia. Zdrowy rozsądek nakazywał wprowadzenie zmian. Dobrze, że ktoś wcześniej pochylił się nad tematem i wysłał aptekom instrukcję.
Samo spełnianie jej zaleceń nie było łatwe. Przy bieżącej pracy – utrudnionej tym, że odbieramy teraz bardzo dużo telefonów od pacjentów – cały czas musimy pamiętać o niezbędnych zasadach bezpieczeństwa: dezynfekowaniu klamek, blatów, terminala płatniczego. Częste mycie rąk, używanie rękawiczek, dezynfekcja żelem. To bardzo wydłuża naszą pracę, ale wiemy, że tak musi być.

Niestety, utrudnienia dotyczą też pacjentów. Jesteśmy apteką, która znajduje się w przychodni zdrowia. Pacjentów jest teraz mniej w tym miejscu, ale wiele spraw trzeba wyjaśnić telefonicznie. Nie chcemy, by pacjenci musieli dwa razy odwiedzać aptekę, stąd tyle rozmów. Nie jest nam łatwo, ale nie skupiam się na problemach, nie mam na to czasu. Koncentruję się na tym, by pacjenci otrzymali leki na czas, by apteka mogła funkcjonować.

Karolina Piesik, technik farmacji
w aptekach Panaceum i Pod Wagą
w Wągrowcu

– Z ciekawością zajrzałam do zaleceń, które przygotowały zespoły MEDI&MORE oraz sieci aptek 4 Pory Roku. W Wągrowcu mamy dwie apteki: Pod Wagą i Panaceum. Jedna mieści się w przychodni zdrowia, gdzie ruch pacjentów niemal całkowicie teraz zamarł. Obecnie pracuje tam tylko jedna farmaceutka, a apteka jest czynna od 8:00 do 15:00. Wyzwaniem była natomiast reorganizacja pracy w drugiej placówce. Na podstawie zaleceń, jakie otrzymałyśmy, postanowiłyśmy podzielić się na dwie zmiany: ranną i popołudniową.

Na każdej ze zmian pracują trzy osoby. Zespoły nie widują się, kontakt utrzymują ze sobą wirtualnie. Między jedną a drugą zmianą jest przerwa na przewietrzenie apteki. Żeby mieć pewność, że na pewno się nie spotkamy, postanowiłyśmy, że do apteki wchodzimy od zaplecza, natomiast kończąc pracę, wychodzimy głównym wejściem. W ten sposób jeszcze bardziej chronimy się, by nie mieć ze sobą fizycznego kontaktu.

We wprowadzeniu zmian wspierał nas Grzegorz Snopczyński, koordynator z sieci aptek 4 Pory Roku, który był z nami w stałym kontakcie. To oczywiste, że w obecnej sytuacji musimy zadbać o zdrowie farmaceutów, bo gdy ich zabraknie za pierwszym stołem, pacjenci będą narażeni na utrudnienia w dostępie do leków. A to jest już poważny problem.
Dużym wyzwaniem, poza reorganizacją pracy, był szybki montaż szyb ochronnych, które mają oddzielić nas od pacjenta. Na skrzynkę mejlową otrzymałam mnóstwo ofert, jednak wszystkie w bardzo wygórowanych cenach. Muszę przyznać, że miałam ogromne szczęście, ponieważ postanowiłam zadziałać lokalnie. I udało mi się znaleźć miejscowego szklarza i stolarza. Panowie bardzo szybko i dobrze wykonali swoją pracę. Cieszę się, że w naszej aptece szyby wyglądają estetycznie.

By zabezpieczyć się przed wirusem, na własne potrzeby wyprodukowałyśmy w naszej pracowni receptury środek do dezynfekcji. Udało się nam zakupić 10 litrów etanolu i glicerynę. Robimy wszystko, co w naszej mocy, by pracować bezpiecznie.

Piotr Misiałkiewicz, dyrektor ds. handlowych, region północ, MEDI&MORE

– Pandemia, z jaką przyszło się nam mierzyć, wymagała podjęcia przez nas wszystkich bezprecedensowych działań. Zagrożone jest nasze zdrowie i życie, ale także gospodarka. Musieliśmy szybko działać, by zabezpieczyć nie tylko nasz biznes, lecz również ten prowadzony przez farmaceutów, gdyż tylko dzięki temu możemy zapewnić ciągłość dostaw leków do pacjentów.

W MEDI&MORE mamy misję, by dzielić się wiedzą. Zależy nam na wszystkich aptekach, nie tylko aptekach partnerskich działających w ramach sieci 4 Pory Roku. Dlatego przygotowanymi przez naszych ekspertów zaleceniami, podzieliliśmy się ze wszystkimi farmaceutami, z którymi mamy kontakt. Nasze instrukcje bezpieczeństwa wysłaliśmy do kilku tysięcy aptek.

Bardzo cieszy mnie to, że wdrożenie tych zaleceń rekomendowały farmaceutom niektóre Okręgowe Izby Aptekarskie. Jestem przekonany, że dzięki tej inicjatywie, dzięki szybkiemu działaniu, wsparliśmy wiele aptek w zabezpieczaniu ciągłości ich działania.

Śledźcie nas na bieżąco na LinkedInie

tutaj znajdziecie najświeższe relacje:

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Pliki cookies wykorzystywane są w celach statystycznych, funkcjonalnych oraz reklamowych. Możesz samodzielnie zarządzać ustawieniami cookies w swojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności. We are committed to protecting your privacy and ensuring your data is handled in compliance with the General Data Protection Regulation (GDPR).